آیین های عید فطر درخلخال
آپلود عکس
آپلود عکس
صفحه اصلی تماس با ما عناوین مطالب نایس گروب مایساچت اقتصادی سیاسی فرهنگی و هنری ورزشی بین المل اجتماعی حوادث تاریخ روز
تبلیغات

\ایگاه خبری تحلیلی ارتاویل نیوز

جدیدترین مطالب

آیین های عید فطر در خلخال

اردبیل - ارتاویل نیوز- در آستانه عید سعید فطر آیین های مختلف ویژه این عید بزرگ مسلمانان توسط مردم مومن و روزه دار خلخال برگزار می شود.

 

به گزارش ارتاویل نیوز، اهالی خلخال بر اساس یک سنت دیرینه اقدام به تهیه و پخت انواع حلوا و شیرینی برای پذیرایی از میهمانان در این روز می کنند.

حلوای سفید و حلوای زرد از حلواهای دست پخت بانوان خلخالی است که هر سال در آستانه عید فطر به اندازه نیاز خانواده و توزیع در بین افراد نیازمند تهیه می شود.

حلوای سفید خلخال که قدمتی چند صد ساله در این شهرستان دارد مختص عید فطر بوده و در تهیه آن از آرد برنج و عسل و برای تزیین و نوشته های روی آن از زعفران مرغوب استفاده می شود.

در سال های دور و قبل از راه اندازی قنادی ها و شیرینی پزی ها این حلوا توسط هر کدام از بانوان تهیه و پخت 

می شد ولی هم اکنون به نسبت درخواست مشتریان این حلوا در شیرینی پزی ها و قنادی های شهر خلخال تهیه

می شود.

در آستانه عید سعید فطر و به مناسبت گرامیداشت این عید بزرگ مسلمانان بسیاری از خانواده های تازه دامادها حلوای سفید تهیه شده از مرغوب ترین آرد برنج وعسل طبیعی را به همراه هدایایی به خانه نوعروسان و یا نامزدها 

می فرستند که این آیین نیز در خلخال قدمت چند صد ساله دارد.

علاوه بر حلوای سفید نان برنجی و قالب چورکی دست پخت بانوان خلخال نیز از طعم و عطر و بوی خاصی برخوردار بوده و بسیاری از مردم خلخال برای استقبال از عید فطر اقدام به پخت این شیرینی های محلی برای پذیرایی از میهمانان می کنند.

بر اساس این سنت امسال نیز بازارخرید و فروش شیرینی و حلوا در این شهر داغ بوده واهالی این شهرعلاوه بر آمادگی برای حضور در نمازعید فطر برای برگزاری آیین های مختلف ویژه این روز از جمله کمک به فقرا و نیازمندان جامعه خود را آماده می کنند.

علاوه بر سنت های حسنه دید و بازدید از اقوام و احسان و توزیع حلوا در بین مردم و پرداخت زکات فطریه به نیازمندان جامعه مجالس یادبود درگذشتگان ازعید نوروز تا عید فطرامسال نیز فردا (سه شنبه) در تمام مساجد شهری و روستایی خلخال برپا و اهالی با شرکت در این مجلس یاد و خاطره از دنیا رفتگان در این مدت را گرامی می دارند.

بسیاری از افراد نیز با حضور در گلزار درگذشتگان و نثار گل و صلوات آیین عید فطر را بر گلزار عزیزان از دست رفته خود به جای می آورند.

در کنار انجام کارهای تدارکاتی برای عید فطر اهالی مومن و روزه دار خلخال برای حضور گسترده در مراسم نماز عید سعید فطر نیز آماده می شوند. 

مصلای نماز شهر وهمه مساجد شهرستان خلخال برای برگزاری این نماز آماده شده است.

سید محمد هاشمیان رییس ستاد اقامه نماز خلخال در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: نماز پرصلابت عید سعید فطر فردا ساعت هشت صبح به امامت حجت الاسلام امیر رشتبری امام جمعه خلخال در مصلای نماز آیت الله خامنه ای شهر خلخال برگزار خواهد شد.

وی افزود: پایگاه های جمع آوری فطریات مردم خلخال در محل این مصلا مستقر و به دریافت و توزیع زکات فطریه مردم در بین فقرا و نیازمندان اقدام خواهند کرد.

در عین حال نماز عید سعید فطر همانند سال های گذشته علاوه بر مصلای نماز شهر خلخال در مساجد 20 گانه شهر ، مراکز بخش های شاهرود و خورش رستم و مساجد روستاهای تابعه این شهرستان به امامت امامان جماعت مساجد فردا برگزار و اهالی مومن شهرستان در این مراسم پرفیض و معنوی شرکت خواهند کرد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


[ سه شنبه 7 مرداد 1393برچسب:, ] [ 1:2 ] [ پیمان شیرینی ]


منوی سایت

لینک های مفید

کاریکاتور
معرفی کتاب

سوال از شما پاسخ از مسئولین

download

صرفاجهت اطلاع

دانلود موزیک

امار سایت

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 21
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 29
بازدید ماه : 35
بازدید کل : 114902
تعداد مطالب : 290
تعداد نظرات : 21
تعداد آنلاین : 1